Kennismaken met ons project & Addo Elephant park

14 april 2018 - Addo Elephant Park, Zuid-Afrika

Terwijl mijn huisgenootjes zich opmaken voor een avondje stappen en Emma en ik uitgeteld op de bank liggen vond ik het wel weer tijd voor een nieuwe update vanuit hier.
Laten we beginnen met donderdag toen we eindelijk naar ons project mochten. Het is vanaf ons huis zo'n 30 minuten rijden. Waar we het eerste stuk nog over gewone (snel)wegen konden rijden waren de laatste stukken door de townships. Ramen gesloten, deuren op slot en niet alle wegen inslaan. Als we bij de school komen worden we met open armen ontvangen door zowel de leerlingen als de docenten. We waren de auto nog niet uit of we hadden al meerdere kleine kids om ons heen hangen (knuffelend). Vervolgens hebben we met onze begeleidster van de school gesproken over wat het een beetje inhoud, met de nadruk op een beetje. Met een paar minuten stonden we namelijk weer buiten. Maar we hebben de school even kort kunnen zien en vanaf maandag gaat het gewoon eindelijk echt beginnen. Ook hebben we nog wat veiligheidsregels gekregen. Er is namelijk een bende actief in de township waar onze school staat. Afgelopen week is er nog een jongetje bij het hek van de school beroofd en de deuren van de school zijn van dikke plakken metaal. Maar daarnaast heb ik gewoon ontzettend veel begin om eindelijk te beginnen maandag, zelfs als dat betekent om 6.45 de auto in te stappen.

Vrijdag hebben we een culture day gehad van Hanna die voor Ready4Life werkt. Zij heeft zelf jaren geleden haar afstudeerstage op dezelfde school als ons gedaan en heeft ons les gegeven over de geschiedenis maar voornamelijk de cultuurverschillen tussen Zuid Afrika en Nederland. Wat ontzettend interessant is. Ook was het gaaf om ervaringen te horen en de laatste tips om met moeilijke situaties om te gaan.

Dan over vandaag want wauw. Misschien zijn sommige al onder gespamt met foto's/filmpjes van vandaag maar het houdt gewoon niet op. Want wat zijn die dieren gaaf. En over het algemeen is het bekend dat ik niet perse de grootste dierenvriend aller tijden ben maar hiervoor maak ik graag een uitzondering. Het begon al met het rijden. Als chauffeur van onze eigen 'Patty' hebben we als een malle over de ontzettend slechte wegen van het park gereden. Ontzettend mega geweldig. Met Tessa, Emma en Lau in de auto en een beetje dieren spotten. Pumba's in overvloed en ook olifanten. En bij elke olifant kan je makkelijk uren blijven staan kijken en kiekjes schieten, het houdt niet op. Na 6 uur in de auto zitten waren we toch wel echt een beetje gaar en zijn we weer richting huis gereden wat ook nog eens dik een uur rijden was. Toen we eindelijk thuis kwamen stond de volgende activiteit alweer op de planning, namelijk een rugby wedstrijd.

Hoewel de wedstrijd nogal tegenviel; we verloren met 12-45 en de regels nogal ingewikkeld zijn. Heb ik er wel van genoten. Wat een sfeer en wat een liefdevolle mensen. Helaas zaten we wel een beetje in het verkeerde vak want aan de overkant werd er gezongen en dansjes gedaan.

Morgen is de Ironman hier in PE en hebben we een damesdagje omdat de jongens naar de voetbal gaan. Een rustig dagje om goed uitgerust maandag te beginnen!
Check m'n foto's voor wat sfeer impressies van Addo!

Liefs,

1. Erik:
    Hoi Noa,
    Wat n bijzonder eerste weekje!
    Geweldig om te zien dat je zo intens van geniet en al zoveel gezien hebt.
    Nog Ff genieten vh wkend en morgen echt aan het werk!
    Succes
  2. Erna:
    15 april 2018
    Leuk weer Noa. Ik geniet van je verhalen.
  3. Irma:
    15 april 2018
    Wauw, wat bijzonder allemaal!
    Succes morgen! X