Onbeschrijfelijk schoonheid & koude hutjes

14 mei 2018 - Knysna, Zuid-Afrika

Het is weer tijd voor een update vanaf het steeds minder zonnige Zuid Afrika. Na ons weekendje in Plettenberg Bay/Tsitsikamma was het maandag weer tijd voor school. Op maandag zijn de ochtenden iets anders dan de andere dagen. Dan is er een weekopening waarbij het geloof een grote rol speelt. Soms komen er gast sprekers, zoals afgelopen maandag. Dit was een DJ die die week daarvoor op de disco had gedraaid tijdens de fundraiser. Er werd met alle kinderen gezongen en gedanst. De filmpjes volgen nog.

Deze week stond voor ons ook wel in het teken van het last minute project van de directeur. Er moesten namelijk boeken uitgezocht worden, heel veel boeken. Afrikaans bij Afrikaans en Engels bij Engels. En dat is een dagvullende taak, 3 dagen lang. Als de boeken gesorteerd zijn beslissen we dat we nog een beetje extra willen doen en dopen de bibliotheek tot Dutch Library en wat heb je dan nodig? Een oranje muur met Nederlandse vlaggetjes natuurlijk! Ook dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Maar vrijdagmiddag gaan we toch met een voldaan gevoel naar huis en hebben we een mooie bibliotheek achter kunnen laten. Met letterlijk onze handmarks.

Ook dit weekend gaan we weer een weekendje op stap. Het is Emma en Tessa hun laatste weekend en dus staan er twee nachten op de planning. Vrijdag na het project rijden we naar Knysna waar we dan rond een uur of 6 aankomen. Wat hier voelt als 10 uur 's avonds omdat het pikken donker is en de wegen niet perse goed verlicht zijn. We slapen dat weekend in het Backpackersoord net buiten Knysna. We delen met zijn drieën een hutje, met de nadruk op 'tje' want laten we zeggen, het was lekker knus. Maar ontzettend gezellig. Om 21.00 liggen we onder de ''wol''. Het was frisjes.

De volgende ochtend rijden we weer een stuk verder op de adembenemende Garden Route. En bij George rijden we het binnenland in richting Oudtshoorn. En je blijft je verrassen. Onderweg was het dan ook even tijd voor een paar levensriskerende foto's midden op de weg. Maar dat was het waard. Gelukkig wordt de tijd hier niet zo nauw genomen en konden we dat ons veroorloven.  In Oudtshoorn is het eerst tijd voor een echte Zuid Afrikaanse wijnproeverij. Want dat was toch wel iets wat je gedaan moet hebben in Zuid Afrika. Daarna rijden we op aanrader van 1 van de docenten van G.J.Louw richting de Cango Caves voor een tour binnen in de grotten. Ook dat was indrukkend om te zien en een hele andere kant van Zuid Afrika.
's Avonds kruipen we wederom weer in ons hutje vroeg in bed maar dit keer met een extra deken.
Zondag stond in eerste instantie een boottocht op de planning maar die hebben we later toch maar afgezegd omdat we niet goed konden vinden wat het nou echt in hield en ze niet konden garanderen of je dolfijnen ging zien en dat was voor ons toch wel de hoofdreden. In plaats daarvan zijn we in de auto gestapt en weer terug richting Port Elizabeth gereden. Vorige week kregen we al de tip om de afslag naar Nature's Valley te nemen maar omdat we dat vorige week niet hebben gedaan en zondag wat tijd over hadden zijn we alsnog de Vallei in gereden. En daar hadden we alles behalve spijt van. Want wat was dat ook weer een ontzettend mooie omgeving. Ik blijf het zeggen en wat blijft het moeilijk om over te brengen. Want ook op foto's komt het er niet uit hoe het daadwerkelijk is.
Stel je voor; Een bankje, hoge bergen als je naar voren kijkt, een woeste zee met hoge golven op rechts, een riviermonding op links, je voeten in wit zand & achter je hoge duinen. Laten we even stil staan bij de schoonheid van deze wereld.

Nu zit de eerste dag project van deze week er alweer op en daarmee ook de eerste helft van mijn reis. Ik mag nog (maar) 5 weken. Maar helaas gaan mijn reismaatjes aanstaande donderdag alweer naar huis. En wat ga ik ze missen. 3 onbekende voor elkaar en na al die weekendjes weg, al die uren in de auto toch wel vriendinnetjes geworden. Want zo maak je toch wel een hele bijzondere tijd van je leven mee met elkaar.

Op naar de tweede helft van mijn reis.
Liefs,

Van reisblog naar fotoboek