Zoveel (fijne) voorpret

5 maart 2018 - Ede, Nederland

Nog maar 34 nachtjes slapen en dan is het eindelijk zover... Dan mag ik in het vliegtuig naar Zuid Afrika stappen. Het klinkt dichtbij maar wat is het eigenlijk ver weg. En andersom, want wat blijven er nog veel dingen op mijn To Do- list staan. Het is zeker niet zo dat het alleen nog maar koffer (of eigenlijk backpack) inpakken is en goan! Er staan nog inentingen op de planning, er moet nog een studie gekozen worden en trainingen moeten nog worden afgerond. Ik kijk er nu al naar uit, om met een lege To Do - list dat vliegtuig in te stappen.

Na een niet al te spetterend jaar (afgelopen half jaar) is mijn leven wel toe aan wat vuurwerk. En waar kan je dat beter vinden dan in Zuid Afrika? Het eerste idee was om een rondreis te maken. Maar dat is maar een tijdelijk sterretje van zo'n 3 weken. En we willen natuurlijk wel voor een mooie 'sier vuurpijl' gaan. Dus als we het doen, doen we het goed.
Ik begin mijn reis op 08/04/2018 op Schiphol waar ik vertrek richting Port Elizabeth. Daar zal ik tot 04/06/2018 Vrijwilligerswerk doen op een townshipschool. Dat houdt in dat deze kinderen een sociale achterstand hebben maar ook zeker een leerachterstand. Daar zal ik ondersteuning en assistentie bieden aan de vaste staf, samen met de andere vrijwilligers natuurlijk. De werkzaamheden zijn dan bijvoorbeeld; (ondersteunend) les geven, helpen met leren lezen/tellen, activiteiten organiseren maar ook helpen/assisteren in de opvanghuizen waar deze kinderen wonen. Tijdens deze periode wonen we met de vrijwilligers in een vrijwilligershuis. Dat is in een white area zoals ze dat noemen. Dat is een betere wijk en we gaan dan ook elke dag met auto's naar de projecten onder andere i.v.m. de veiligheid. We werken 5 dagen per week op het project en zijn dus in de weekenden vrij.
Na deze 8 weken vrijwilligerswerk doen staan er nog 2 weken in het land rondreizen op de planning. Daarvan weet ik nog niet precies waar ik terecht ga komen en wat ik allemaal te zien ga krijgen. Het idee is nu om met Bazbus een trip te maken tussen Kaapstad en Port Elizabeth. Bazbus is een speciale hop-on-hop-off-bus voor Backpackers (dat ik dat nog een x over mezelf zou zeggen had ik toch niet verwacht.) Deze bus brengt je dus snel in contact met andere backpackers en je kan elke dag opstappen en uitstappen op de backpack hotspots. Maar met dit boeken wacht ik toch nog even af want wie weet wat andere vrijwilligers in die periode doen.
En helaas komt aan al het moois een eind dus vlieg ik op 18/06/2018 weer terug naar ons kikkerlandje.

Mocht je na het lezen van deze informatieve post denken ; ''Goh, leuk om daar een beetje van op de hoogte te blijven'' Dan kan je je inschrijven bij de mailinglijst. Je ontvangt dan een mailtje bij elke post. En wees niet bang dat zal zeker niet dagelijks zijn. Ik wil jullie op de hoogte houden en zal dan soms wat foto's, verhalen of video's delen. Ook kan je via de kaart volgen wat voor mooie plekken ik al heb bezocht of ga bezoeken. Mocht je denken; ''Eenmalig en nooit meer.'' Ook vrede mee en vooral niet inschrijven op de mailinglijst.

Dan nog even dit;
Ik ga via de organisatie Vrijwillig Wereldwijd vrijwilligerswerk doen, hier nog een link naar hun site waar je over mijn project nog wat meer info kan verkrijgen maar ook over de organisatie.

Wellicht tot de volgende keer op mijn blogpost!

Liefs,

1. Sandra:
    5 maart 2018
    Heel gaaf. Alvast heel veel plezier en geniet van de mooie dingen die je gaat doen.
  2. Femke:
    Zo leuk!! Ik ga je zeker volgen!! 😍
  3. Erna:
    5 maart 2018
    Leuk. Ik ben benieuwd naar je reisverhalen.
  4. Irma:
    5 maart 2018
    Ik hoor graag wat je allemaal gaat meemaken. Heel veel plezier!
  5. Loïs:
    5 maart 2018
    Heel leuk!!! Ben benieuwd naar je verhalen :)
  6. Ad sonja Moolhuijzen:
    Mooi verhaal
  7. Korrie vlig:
    5 maart 2018
    noa heel leuk, ben heel benieuwd hoe je dit gaat ervaren en wat voor moois je gaat zien
  8. Erik:
    6 maart 2018
    Noa,
    Dit gaat jou avontuur worden!
    Maak er n mooie en leerzame tijd van. Ga vooral veel genieten!

Ik ga je volgen. Keep safe!
  9. Carla:
    11 april 2018
    Hoi Noa ,

We zijn heel erg benieuwd naar je verhalen.
    Heel veel succes .

Lieve groetjes