Oom Klaas & Hogsback

1 mei 2018 - Port Elizabeth, Zuid-Afrika

Precies een week geleden schreef ik een blog over het afgelopen weekend en daarna was het via deze weg even stil. Maar dat is een goed teken, te druk om lang te peinzen op een nieuwe blog. En nu na een paar dagen er tussen uit geweest zijn breng ik jullie op de hoogte over afgelopen week. Woensdag was er weer geen school in verband met een internationale staking. Het staken hier houdt in dat ze banden en andere dingen in de fik steken. Het werd ons vanuit Ready4Life verboden om de straat op te gaan en ook vanuit de school zeiden ze blijf maar thuis. We hebben die dag wederom maar een beetje rond gesnuffeld, er moest een jurk gekocht worden voor het feest wat we die zaterdag hebben van onze huisbaas. Toen we die binnen hadden zijn we naar het zuidelijkste puntje van Port Elizabeth gereden voor wat mooie kiekjes maar vooral om van de schoonheid van dit land te genieten. Het blijft je elke keer verbazen, zoveel verschillende omgevingen en alles is mooi. Donderdag was het wederom rustig op school. Kinderen komen dan niet naar school want ja vrijdag en woensdag waren ze ook vrij. Met 18 kinderen in de klas hebben we een paar potjes 'hangman' gespeeld en ook moordenaartje viel erg in de smaak. Om 12 uur werden alle kinderen naar huis gestuurd omdat Oom Klaas jarig was, hij wordt 50. En ook wij waren uitgenodigd voor het verrassingsfeestje. Toen we de uitnodiging hadden aangenomen wisten we alleen niet zo goed wie Oom Klaas dan wel was. Dat werd ook pas duidelijk toen we in de netjes en mooi gemaakte lerarenkamer op hem zaten ze wachten. Na een te pittige curry (Wij zaten bijna met tranen in de ogen maar ook de principal had het zwaar) wilde Oom Klaas wel erg graag met ons op de foto en dat doen wij natuurlijk. Ook bij de foto's een foto van de gehele G J Louw Primary school staf.
Na het knal fuif van Oom Klaas was het alweer tijd voor ons lange weekend van vrijdag tot en met dinsdag. Vrijdag zijn we begonnen op de Cheetah Farm. De foto's zien er iets indrukwekkender uit dan het daadwerkelijk was. Het aaien was zeker wel gaaf maar daarnaast is het gewoon een kleine dierentuin. Niet echt iets om perse zo lang voor in de auto te zitten (had korter kunnen zijn, helaas hadden we het verkeerde adres, kan gebeuren...) Zaterdag zijn we uitgenodigd voor een traditioneel feest in Motherwell de township waar onze huisbaas vandaan komt. Dat was wel een hele beleving om mee te maken. De mannen kijken hun ogen uit en de vrouwen noemen je beautiful en kussen je hand. Toen ik aan de klets was met een meisje en ik vertelde dat ik 18 was viel ze bijna op de grond. ' You lie' Zelf was ze ook 18. Even later tilde ze een klein ventje op van 2 jaar en doet ze die aan haar borst. Ja dat is inderdaad wel een wereld van verschil. Het was een belevenis om mee te maken, het zelfgemaakte bier was ontzettend vies en de kinderen waren natuurlijk weer ontzettend lief.
Zondag ochtend gaan we naar Kragga Kamma game park, een ander nationaal park. Na Addo viel het wel een beetje tegen het was veel kleiner. Maar De Giraffes en neushoorn waren wel heel gaaf en het blijft indrukwekkend dat die hier gewoon leven. Daarna rijden we door naar Grahamstown voor onze overnachting met als eindbestemming Hogsback. Grahamstown was een soort dode stad. Zitten we dan met z'n drieën op onze hotelkamer om 16.00 's middags. We besluiten dan toch om een rondje te rijden en dan vinden we een soort restaurantje waar ook een marktje is en iedereen er ontzettend mooi uitziet. We drinken een cocktail, gaan eten en daarna liggen we om 21.00 in bed. Volgende dag rijden we door naar Hogsbacks. Daar doen we een combotour. Biken, abseilen & hiken. Ik scheet wel een paar kleurtjes met het abseilen. Veel enger dan het skydiven. Maar wel heel gaaf om te doen, 35 meter naast een waterval. Geweldige natuur en weer zo ontzettend genieten. Het hiken was ook erg gaaf alleen na een uur werd 1 van onze groepsleden (noem verder geen namen) iets minder zeker van ons pad en wilde graag terug. Dus weer een uur gelopen om vervolgens een soort klim omhoog naar de weg te doen zodat we konden worden opgehaald. '' Ohh jullie waren er bijna als jullie daar waren '' Fijn dat mijn navigatie skills toch nog klopte en fijn dat we het dubbele aantal kilometers hebben gemaakt. Oh en 's avonds sliepen we natuurlijk ontzettend lekker! Als afsluiter van ons weekend gaan we dinsdag ochtend naar de away with the ferries waar een badkuip staat met wederom een ontzettend gaaf uitzicht.

Maar waar ik dit weekend het meest van heb genoten is de uren in de auto, lekker muziekje op, heerlijk zonnetje in het gezicht en de eindeloze wegen van Zuid Afrika verkennen. Een olifant op de heuvel zien is het ultieme Zuid Afrika gevoel.

Liefs,

1. Tessa:
    2 mei 2018
    Mooie blog Noa heb je toch weer enorm leuk geschreven! 😘 (vraag me toch af wie er tijdens het hiken terug wilde🤔)