Perfecte plaatjes & Nieuwe skeurbak

11 april 2018 - Port Elizabeth, Zuid-Afrika

De eerste daagjes in Port Elizabeth zitten er alweer op. En wat was het veel, vooral de eerste dag. Maar dat kan ook zeker liggen aan het feit dat zo'n reis van in totaal 21 uur er toch best inhakt. Om 15.00 kwamen Tessa en ik aan op Port Elizabeth Airport. Van te voren hadden we al gehoord dat het  klein zou zijn en daar was geen woord teveel over gezegd. Best wel een mini vliegveld waar we dus ook zo de koffers hadden en binnen 10 minuten in de auto zaten bij Avril, een ontzettend lief mens die ons de aankomende dagen een beetje wegwijs zou maken in PE. Omdat ons huis ongeveer op steenworpafstand van het vliegveld is komen we een 5 minuten later aan in ons huis (de foto's van het huis kun je vinden in de foto's.) Daar ontmoeten we onze eerste huisgenootjes. Wat er tegen mij was gezegd is dat we met meerdere vrijwilligers uit verschillende landen zouden zijn maar daar blijkt niets van waar. Want ik deel het huis met 8 Nederlanders. Nota bene ook nog bijna allemaal uit het altijd mooie Ede en Arnhem. Dus toch nog een beetje thuis ;)

Om koffers uit te pakken was nog even geen tijd. Na even snel een omkleedsessie gaan we alweer met Avril mee naar het winkelcentrum. Even snel douchen zit er niet in, i.v.m. het grote water tekort in Zuid Afrika staan daar strikte regels voor. 2 minuten douchen om de dag. Ook mag er niet doorgetrokken worden alleen na een grote boodschap.
Maar toch doen wat schone kleren al wonderen. Aller eerst krijgen we een Zuid Afrikaans nummer en vervolgens worden nog de eerste boodschappen gedaan. Dat was een hele opgave aangezien je hoofd best wel leeg is na zo'n reis en zo'n dag. Dus 's avonds rustig met het huis gegeten, spelletjes gespeeld en vroeg in bedje gekropen.
De volgende dag werden we wederom opgehaald door Avril voor een volgende introdag. We begonnen op het kantoor van Ready4Life, de vrijwilligersorganisatie. Na een korte fotoshoot voor de wall of fame van R4L en zo'n 1,5 uur durende talk over regels en tips over het werk en het leven hier gaan we weer op pad richting de townships. Waar er nogal wat van zijn in PE, de een nog gevaarlijker dan de ander en we blijven dus in de auto. Deze tour was nogal indrukwekkend het verschil tussen oud en rijk ligt ontzettend dicht bij elkaar. Want midden in de sloppenwijk Bethelsdorp ligt de Nelson Mandela University wat een ontzettend groot en imposant gebouw is. Ook een foto van de sloppenwijk kan je vinden bij de foto's. Het lesgeven zou ook plaatsvinden in een sloppenwijk. De scholen zien er overigens wel beter uit. Morgen gaan we naar onze school voor de eerste ontmoeting met de directeur en natuurlijk de kinderen. Daarna mogen we ook kiezen of we met de kleien kinderen of met de oudere kinderen willen. Het werk zou voornamelijk bestaan uit het helpen met schrijven en lezen in Engels. Ook gaan we zorgen voor sportlessen wat vanuit een soort 'levensstijl' vak wordt gegeven.
Vandaag hebben we een rustige dag gehad we zijn de dag begonnen met een heerlijk ontbijtje in de zon en daarna hebben we eindelijk onze auto opgehaald waardoor we lekker wat vrijer zijn en niet maar afhankelijk van iedereen. Na een korte rijles konden we zelf naar huis rijden. Wat natuurlijk wel even anders is omdat aan de linkerkant rijden echt wel wennen is. Maar vooral de verkeersregels hier zijn wel een beetje gek. Het is wie het eerst komt gaat als eerst. Toen we de eerst rit overleefd hebben kropen we toch maar weer bij de andere achterin op naar Summerstrand voor een lunch at the beach. Daarna nog een kleine tuf wedstrijd gedaan en hard gefaald. En natuurlijk wat goede kiekjes geschoten.
Vrijdag hebben we een culture Day in Father's House en vrijdagavond staat er een huisbraaiavond met beide huizen op het programma. Zaterdag gaan we met wat mensen van het huis het Addo Elephant park verkennen waar we hopelijk een begin kunnen maken aan het complementeren van het spotten van de BIG 5. En zaterdagavond staat er een rugbywedstrijd op de planning in het WK stadion van PE. We zijn deze week nog wel even zoet dus.

Liefs,

1. Karen:
    12 april 2018
    Lieve Noa, wat mooi om te lezen en zein hoe het met je gaat! Indrukwekkend, nu al:). Ik kijk uit naar je volgende verhaal. Liefs Karen